Ministerstvo zdravotnictví nově přechází na doménu mzd.gov.cz. Více informací.

Ministr Adam Vojtěch: Reklama nemá ukazovat alkohol jako součást běžného, šťastného života

Vytvořeno: 21. 2. 2020 Poslední aktualizace: 23. 6. 2020

Datum vydání: 21. 2. 2020
Zdroj: Právo
Autor: Jan Martinek


Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) v rozhovoru pro Právo řekl, jak chce jeho resort bojovat s nadměrnou konzumací alkoholu v ČR. Odmítl obavy vinařů, že by se regulace reklamy na alkohol dotkla vinobraní.

Návrh regulovat reklamu na alkohol rozlítil české vinaře. Stát se podle nich snaží vykreslit Čechy jako trosky závislé na alkoholu. Je to tak?
To určitě ne. Je ale naší povinností zdůraznit skutečnost, že ČR je v konzumaci alkoholu v přepočtu na obyvatele vysoce nadprůměrná, to není žádný výmysl. V rámci statistik na to upozorňuje Světová zdravotnická organizace i OECD. Data jednoznačně ukazují, že jsme v první trojici největších konzumentů alkoholu. Má to jednoznačné dopady na zdraví a systém zdravotnictví. U konzumentů alkoholu je vyšší riziko různých chorob, týká se to onkologických onemocnění, alkoholové demence, osteoporózy, je jich řada. Celospolečenské náklady na pití alkoholu jsou zhruba 59 miliard ročně. S těmito nelichotivými daty je nutné něco dělat. Neříkáme lidem, že mají přestat pít, to je svobodné rozhodnutí každého.
Naší povinností ale je, stejně jako v případě tabáku, s fenoménem pití alkoholu něco dělat a snažit se, aby křivka byla v čase klesající. Týká se to i dětí a mladistvých, protože v ČR je průměrný věk prvního kontaktu s alkoholem jedenáct až dvanáct let. Zde se to hodně týká reklamy. Náš cíl je, abychom neukazovali alkohol jako součást běžného, šťastného života. Toto líčení alkoholu není úplně poctivé.

Myslíte, že regulace reklamy počet pijáků sníží?
Není to jediné, všespásné opatření. Vycházíme především z doporučení WHO, která říkají, že opatření musí být víc. Je to také otázka vyššího zdanění alkoholu, kde se podařilo navýšení spotřební daně u tvrdého alkoholu. Pak je to otázka propagace, marketingu a toho, jak je alkohol líčen. Je to i otázka osvěty, dostupnosti adiktologických služeb a je tu samozřejmě i debata o omezení fyzické dostupnosti alkoholu, to znamená, aby se v každé večerce volně neprodával jakýkoliv alkohol. Ale tak daleko ještě nejsme, to je na složitější debatu. V některých státech to ale funguje.

Podle vás by taková regulace měla u nás šanci politicky projít?
Je to zatím spíš doporučení, žádný takový návrh zatím není.

Jak by podle vás měla reklama na alkohol vypadat?
Za prvé by měla mít v sobě obsažené varování, že konzumace alkoholu může poškodit zdraví. U cigaret už funguje všeobecné povědomí, že jsou škodlivé, ale mám pocit, že řada lidí stále neví, že alkohol je karcinogenní. Takové upozornění by tam mělo být. Dále navrhujeme, že by v reklamě neměly být živé bytosti, neměli by tam vystupovat šťastní a usměvaví lidé. Není to tak, že chceme reklamu zakázat, ale měla by být skutečně na ten produkt, bez lidí, kteří jej konzumují a jsou šťastní, že jsou součástí nějaké party.

Argumentům o zdravotní prospěšnosti pití vína v menším měřítku nevěříte?
Nevěřím, protože je vyvrací řada vědeckých studií. Společně s Českou lékařskou společností J. E. Purkyně a s adiktology teď chystáme prohlášení, že toto jsou mýty z minulosti. Není prokázané, že by alkohol byl prospěšný, na tom je shoda v rámci odborné veřejnosti. Samozřejmě může mít nějaké pozitivní účinky, ale má i negativní.

Nemůže mít regulace reklamy dopad třeba na vinobraní, jak se někteří obávají?
Určitě nechceme zakazovat vinobraní ani podobné akce. Do nich nehodláme nijak zasahovat. Bavíme se o televizní reklamě, o reklamě v tištěných a elektronických médiích.

A je logické, že stát teď bojuje s konzumací alkoholu, a přitom máme nulovou spotřební daň na tichá vína?
Samozřejmě si jako ministr zdravotnictví myslím, že by v tomto směru mělo být k alkoholu přistupováno stejně. Na druhou stranu je zde zájem podpory oblasti vinařství i v mezinárodním kontextu. Nulovou spotřební daň má i Rakousko, Německo nebo Francie, takže z hlediska konkurenceschopnosti vinařů není navýšení spotřební daně reálné. To by muselo být celoevropské řešení, které teď na stole není.

Na druhé straně je alkohol celospolečensky tolerovaná droga, na které stát slušně vydělává.
To je pravda, ale náš cíl je snížit konzumaci alkoholu, stejně jako se to daří u konzumace tabáku, která skutečně v čase klesá. Může se přihodit, že bude nižší výběr daní, na druhé straně ušetříme na nákladech. Je to o vyvažování zájmů, ale mým hlavním zájmem je zdraví a podpora prevence chronických chorob, kde je pití alkoholu jedním z klíčových negativních faktorů.

 


Jste spokojeni s obsahem této stránky?