Ministerstvo zdravotnictví nově přechází na doménu mzd.gov.cz. Více informací.

Ministr Adam Vojtěch byl hostem pořadu Partie

Vytvořeno: 11. 4. 2018 Poslední aktualizace: 11. 4. 2018

Datum vydání: 8. 4. 2018
Zdroj: Prima (odkaz do on-line archivu Televize Prima s pořadem ke zhlédnutí)


Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka 
——————– 
Dobrý den. Na Primě začíná Partie, ráda vás vítám. Proč zkrachovalo jednání o vládě a co bude dál? A také budeme mluvit o tom, jak vyřešit vážný nedostatek zdravotníků v českých nemocnicích. Pozvání dnes přijali Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví v demisi a poslanec za hnutí ANO. Dobrý den. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Dobrý den. 

A Bohuslav Svoboda, poslanec ODS, místopředseda výboru pro zdravotnictví. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Dobrý den. 

Jednání o vládě v noci na pátek zkrachovalo. Hnutí ANO a ČSSD se nedohodly na personálních otázkách. Sociální demokraté chtěli buď vládu bez trestně stíhaného Andreje Babiše, nebo vnitro. Babišovo hnutí na to nepřistoupilo. Včerejší sjezd sociální demokracie konec jednání posvětil. V úterý jde premiér v demisi za prezidentem Milošem Zemanem. Pane ministře, kdo nebo co podle vás zavinilo krach toho jednání? 
Já nevím, já jsem samozřejmě nebyl přítomen těm jednáním přímo, ale samotného mě to překvapilo, protože vím, že ta jednání měla samozřejmě nějaký vývoj a ještě ve středu podle mých informací, kdy probíhalo tedy jednání bez pana premiéra, který se vrátil z dovolené až ve čtvrtek, tak jednal pan vicepremiér Brabec a měl z toho jednání velmi dobrý pocit. ANO nabídlo 5 resortů tak, jak bylo požadováno, původně jsme se bavili o 4, přestože v přepočtu na procenta, kolik získala sociální demokracie, by měli nárok pouze na 3,5. Tak jsme řekli 4, pak tedy jsme řekli 5, jak bylo požadováno. A pak najednou druhý den se ta situace zcela obrátila. Takže pro mě samotného to bylo překvapení. 

To chápu. Ale toho viníka vidíte kde? 
Já myslím, že ANO v tom jednání bylo velmi vstřícné, i z hlediska programových věcí, protože tam skutečně bylo zhruba 17, pokud vím, nějakých rozporů, karenční doba a tak dále. 

Tak ono spíš tam se potom jednalo o ty personální otázky. 
Ale ty personální otázky, jak říkám, ustoupili jsme ve 2 ze 3 zásadních požadavků. První byl počet resortů, kdy ČSSD chtěla jasně od začátku 5, my jsme původně nabízeli 4, pak se tedy řeklo, že ano 5, a pak chtěli buď MPSV nebo zdravotnictví, to také říkali. A nabídlo se MPSV, což je velmi silný resort a zejména pro sociální demokracii. Takže nemyslím si, že ta vina je na straně hnutí ANO. 

Andrej Babiš říká, že ČSSD záleželo na jediné věci, vnitro pro pana Hamáčka. Mluvil dokonce o obsesi. Není to ale spíš obsese hnutí ANO? Proč jste tolik trvali na vnitru? 
To si nemyslím, tak ČSSD drželo vnitro 3-4 roky předchozí… 

Na druhou stranu ANO mělo potom ministerstvo financí. Paní Valachová tvrdí, že a politika je o symbolech. Když jedna strana má vnitro, druhá chce finance. 
Tak je otázkou, jako proč to vnitro je tak zásadní pro sociální demokracii, já tomu moc nerozumím, jestli tady říkají, že ministr vnitra má vliv na průběh trestního řízení, což mně tedy přijde dost alarmující, jestli takto k tomu přistupují sociální demokraté. To skutečně úplně nechápu.

Na druhou stranu ministerstvo vnitra je klíčový resort, do jehož gesce spadá policie. Andrej Babiš a jeho příbuzní jsou trestně stíhaní. A šéf hnutí ANO tak má velkou motivaci, aby na vnitru seděl jeho člověk a ne nějaký sociální demokrat. 
Ale znovu říkám, dneska ta situace je jiná, protože dneska to trestní stíhání, které probíhá, tak má v rukou státní zástupce, ministerstvo spravedlnosti. Hnutí ANO nabízelo v těch jednáních ministra spravedlnosti, i když, jak říkám, já bych tady chtěl zase abstrahovat od nějakého pocitu, že jak ministr vnitra, tak ministr spravedlnosti má vliv na průběh trestního stíhání, to doufám, že tak není, ale přesto jsme tedy nabídli ministra spravedlnosti, což je velmi silná pozice, která si myslím, že v této fázi i trestního stíhání je možná důležitější, protože skutečně dneska to má v rukou státní zástupce, takže nechápu, nevím, jaká je ta motivace skutečně za každou cenu mít ministerstvo vnitra, protože ze strany hnutí ANO těch ústupků si myslím, že bylo dostatek. 

Pane poslanče, proč podle vás zkrachovalo to jednání? 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Víte, ono je to všecko trošičku jinak. Tady je potřeba si uvědomit, že diktovat počty a ministerstva můžete tehdy, když volby vyhrajete a máte nadpoloviční většinu, pak si můžete vybírat, co chcete. Když potřebujete koaličního partnera, jste vlastně v situaci, která je úplně jiná, vy ho potřebujete, možná víc než ten, koho oslovujete. A proto v takových situacích vždycky to rozdělení té moci vůbec neodpovídá žádnému procentuálnímu poměru. Topolánkova vláda, když byla vlastně postavena 100 na 100, tak polovina ministerstev patřila koaličním partnerům, polovina se musela rozdat, tak se je na to nutné dívat v těch jednáních, jinak to prostě nejde, protože jinak se to nesloží. Ten malý koaliční partner chce určitou sílu prostě proto, protože jinak by tam byl vlastně za takovou loutku, kterou by se zamávalo a staralo by se o ministerstvo kultury a jestli na jednom hradě opravují cimbuří a na druhém cestu, a to byla jejich celá vládní politika. To, že hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem trvá na ministerstvu vnitra, je věc, která rozhodně vyvolává celou řadu podivných a speciálních otázek. 

Můžu se zeptat, obětoval předseda Babiš vládu s důvěrou kvůli trestnímu stíhání podle vás, jak tvrdí někteří sociální demokraté?
Já to tak vnímám. Já to tak vnímám prostě proto, že to byla zásadní věc, přes kterou nejel vlak, jednání běžela, běžela, a na tom konci v okamžiku, kdy tam zůstával ten požadavek, tak ta jednání padla. Dneska říká sociální demokracie, že by pro ně bylo i akceptovatelné ministerstvo financí, místo toho vnitra, prosím, já si myslím, že to bude možná jedna z variant, která to další jednání třeba obnoví. Říkám třeba, neříkám žádnou věc, na které bych chtěl trvat. Ale znovu říkám, že to krachlo na tom, že ANO drží pozici ministra vnitra, vyvolává skutečně řadu podezřelých otázek a já je nechci rozebírat, protože do toho samozřejmě nikdo z nás úplně nevidí, do té práce těch vyšetřovacích systémů, ale prostě ta otázka je na stole. A kdyby to bylo tak bezvýznamné, jak říká pan ministr, no, tak bych jako premiér řekl, samozřejmě, potřebuju vládu, potřebuju vládu s důvěrou, potřebuju pracovat, potřebuju makat, tak prostě tu vládu postavím. Prostě postavit proti sobě tyto dvě věci, když o nic nejde, jak říká pan ministr, mně připadá samozřejmé. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
A jak jsem říkal, že o nic nejde v tom vztahu k trestnímu stíhání, že ta situace v tom trestním stíhání dneska se posunula na pozici zejména tedy státního zástupce.

Dobře. A proč tedy nemůže mít ČSSD vnitro, jak říká pan poslanec, obětoval Andrej Babiš vládu s důvěrou kvůli trestnímu stíhání? 
Tak znovu opakuji, není to tak, protože to trestní stíhání dnes už je v jiné fázi, než bylo před několika měsíci, kdy to skutečně bylo primárně na policii. Dneska už ta situace je jiná, dneska se to skutečně posunulo na úroveň státního zástupce, se kterým nemá ministerstvo vnitra co do činění, ale ministerstvo vnitra, to není jenom otázka policie, to má na starosti celou státní správu, nastavování podmínek ve státní správě a podobně. Takže, ano, je to významný resort. Zkrátka hnutí ANO chce mít na něj vliv, ale nikoliv z tohoto pohledu, ale z pohledu prostě toho, že si nemyslíme, že úplně ten resort byl veden v minulosti dobře. A myslím si, že i současný pan ministr dokazuje, že není nikterak zatížen hnutím ANO, dokonce tam byly různé věci, kdy odmítl zbavit mlčenlivosti vyšetřovatele, myslím, takže jako skutečně bych to nespojoval s trestním stíháním, protože ta situace dneska už je jiná, než byla před půl rokem. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Taky prý končí pan ministr. Ale ta otázka je zase složitější, takhle to vypadá bezvadně, ale představte si, že soud řekne, že nemá dostatek materiálů, dostatek podkladů a vrátí ten případ k došetření. Kdo to bude došetřovat? Toť vše. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Ano, to jsou takové hypotézy, co by kdyby, to chápu, ale skutečně já si myslím, že ministerstvo spravedlnosti v tomto směru je dnes možná klíčovější resort, nebo určitě klíčovější resort. A ten hnutí ANO nabídlo, nabídlo MPSV, což je zásadní resort, který hnutí ANO skutečně chtělo. Pan premiér chtěl udělat důchodovou reformu a další věci. A přesto se tohoto resortu vzdal na poslední chvíli, v té poslední fázi vyjednávání, takže myslím, že těch ústupků ze strany hnutí ANO byla skutečně řada. 

Už jste to tady zmínili, ANO nabídlo ČSSD ministerstvo spravedlnosti. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán včera oznámil, že v politice končí, že odchází. Jak důvod uvedl kauzu Nikulin a také názorové rozpory s ostatními členy klubu hnutí ANO. Je to ztráta pro ANO a vaši politiku podle vás? 
Tak pokud jde o mě, tak mě to samozřejmě velmi mrzí, protože já si pana ministra Pelikána vážím, i za jeho postoje, i za jeho činy, které udělali ve vztahu například k panu Nikulinovi a dalším, takže myslím si, že bude chybět hnutí ANO, samozřejmě ne vždy člověk může souhlasit, třeba v té odborné sféře se vším, ale, ale obecně si myslím, že to bude ztráta. 

Vy jste s ním byl ve sporu? 
Já jsem s ním nebyl ve sporu. Já si myslím, že s jeho názory v zásadě já souzním. 

V tom případě jste asi byl v menšině, protože on mluvil, že až čtyři pětiny poslanců zastávali jiný přístup, například k sociálně vyloučeným lidem. V čem se tedy neshodl s ostatními, jak jste to vnímal v klubu, ve vládě? 
Tak tam samozřejmě to nebylo, toto je jiná věc. Tam se řešily svého času právě ty otázky předsedy komise pro kontrolu GIBS, pana Ondráčka… 

Toho nejvíc naštvalo pana Pelikána. 
Neříkám, že nejvíc, ale byla to jedna věc, kde samozřejmě ty názory byly, byly různé, já říkám, já jsem byl na straně spíše názoru pana ministra spravedlnosti, takže ano, byly tam různé názory. Na druhou stranu poslanecký klub hnutí ANO má 78 poslanců, což je skutečně velké množství. A je zase objektivně třeba říci, že prostě hledat jednotný názor v rámci 78 lidí, já si myslím, že je prakticky nemožné. Takže to, že asi vždycky tam budou nějaké názorové proudy, je pravdou. A pan ministr asi cítí v tomto směru, že je možná v menšině, i když já si to úplně nemyslím, protože myslím, že i řada kolegů má podobný pohled na věc. 

Mohl si vzít pan Pelikán osobně to, že ANO nabídlo resort spravedlnost sociálním demokratům, nebo to už byl důsledek toho, že o tom premiér v demisi věděl, že chce Robert Pelikán odejít a proto to ministerstvo nabídl sociální demokracii. 
To nedokážu říci. Já jsem pouze zaznamenal v médiích, že tedy oni to spolu už řešili nějaký čas a pan premiér přemlouval pana ministra Pelikána, aby to zvážil, tento svůj krok, podle všeho asi se tak nestalo, takže jak říkám, mě osobně to mrzí. 

Dobře. Pane poslanče, je to ztráta pro českou politiku? 
Tak já bych chtěl říct, že jsem s panem ministrem Pelikánem v lecčem nesouhlasil, například v té otázce soudních znalců, kde to považuju za skutečně velikou, velikou chybu, tu úvahu dát jenom jednoho soudního znalce na soudní pitvu, je prostě nesmysl, celá ta pitva je vlastně pod mlčenlivostí a už nikdy nikdo se nedozví, co tam bylo, kromě toho, kdo to dělal, on se nesmí ani nikoho zeptat, třeba na názor, zdali jsem viděl tohle toho, co to znamená, nemůže, jo, čili to je opravdu postavený do rukou jednoho člověka, čili jsem to vnímal jako chybu, pravda je na druhou stranu, že kauza Nikulin ho postavila mezi čestné lidi. 

Je to ztráta pro českou politiku? 
Ztráta pro politiku, když odejde ministr, vlastně je pojem, který je nepoužitelný, protože on odchází ze dvou důvodů, buďto to nechce dělat, anebo ho jeho premiér odvolá. Čili, ten pojem ztráta je potřeba také vyvažovat tím, kdo tam přijde na to místo, jo, říct prostě ztráta, ano, já se dnes domnívám po Nikulinovi, že ministr Pelikán měl určité rysy charakterního člověka a že nebyl ochoten dělat proti svému přesvědčení. V politice je to vzácné, proto říkám, že z tohoto pohledu to ztráta je. Čestných lidí, kteří jsou schopní dělat něco podle svého přesvědčení je v politice relativně málo. 

Já u kauzy Nikulin ještě zůstanu. Andrej Babiš jde v úterý za prezidentem republiky. V jaké je teď pozici, je na Hradě v nelibosti, pane ministře, ať už kvůli kauze Nikulin, vyhoštění ruských diplomatů, což prezidenta údajně velmi naštvalo, navíc jde na Hrad s prázdnýma rukama, jednání se sociální demokracií nedopadlo dobře. 
Já toto nedokážu skutečně vyhodnotit, jestli je v nelibosti, nemyslím si to. Myslím si, že opakovaně jedná s panem prezidentem a není ostrakizován nebo vydělen, takže si myslím, že to je těžké takto říci, myslím, že ta komunikace probíhá a uvidíme, jak to dopadne v to úterý, ale neřekl bych, že, že by byl v nelibosti. 

To si nemyslíte? 
Osobně si to nemyslím, ale já skutečně to těžko dokážu vyhodnotit ze své pozice. 

Pane poslanče, jaký je váš názor, změnily se vztahy mezi Andrejem Babišem a prezidentem Zemanem po těchto událostech? 
Já si myslím, že pro prezidenta republiky by mělo být zásadní to, jestli designovaný nebo jmenovaný premiér dokáže sestavit vládu, která získá důvěru, to je prostě naprosto principiální. A když to ten premiér nedokáže, tak bych chápal to, že na něj prezident bude rozzloben a že ho bude v nějaké podobě buďto žádat, aby to urychleně dodělal, nebo uvažovat o variantě jmenovat jiného premiéra. 

Promiňte, a mohla by tady tu zlobu ještě akcelerovat události kolem Nikulina a ruských diplomatů? 
Jestli někdo s Nikulinem zacházel tak nebo onak, nebo jestli se vypověděli velvyslanci, to jsou všecko věci, které k té vládě patří. Do toho by prezident vlastně neměl zasahovat. Může říct svůj názor, ale neměl by to být názor, který by ovlivňoval chod té republiky, prostě na to on nemá pravomoc, ale má pravomoc na to hovořit s premiérem o tom, ty jsi selhal, ty jsi za tolik a tolik dní nedokázal sestavit vládu, tedy vládu s důvěrou, takový případ tu ještě nebyl v dlouhodobé historii České republiky. A proč to tak je. A tam má prezident svoji úlohu a roli a také jí, jak všichni víme, velmi využívá, abych použil velmi zdvořilé slovo, a to je celý ten problém, který já bych viděl, o čem by prezident měl hovořit v úterý, až se sejdou, ale to je můj názor, můj názor občana Svobody, možná i poslance. 

Dobře. Pane ministře, kalkuluje nějak hnutí ANO s tím, že by pan prezident mohl změnit ty své další kroky, například že by nemusel Andreje Babiše jmenovat premiérem, mohl by pověřit někoho jiného, ať už z hnutí ANO nebo jako úplně jiného mimo sněmovnu například? 
Zatím nemám takovéto náznaky nebo informace, my o té věci budeme jednat i v úterý na poslaneckém klubu, takže uvidíme taky, co vzejde z té diskuse, ale ta pozice hnutí ANO je taková, že skutečně Andrej Babiš je kandidátem na premiéra, je stále designovaným premiérem a na druhou stranu je třeba si říci, že ta doba zase není tak dlouhá o tom vyjednávání, o vládě, kdy se podíváme v kontextu Evropy, tak se vyjednávaly vlády i u našich blízkých sousedů ještě déle, takže nemyslím si, že je teďka nutné dělat nějak úplně zásadní závěry. I když samozřejmě jsou všechny možnosti na stole, pan premiér hovořil i o možnosti samozřejmě předčasných voleb, takže vše je asi otevřeno, ale neřekl bych, že prostě teď je situace taková a musí se to řešit nějak razantně, myslím, že ten čas ještě není tak zásadně dlouhý, říkám, je v kontextu ostatních států Evropy. 

Pane poslanče, je ten čas tak zásadně dlouhý. Vy říkáte, že premiér de facto selhává a že to nemá obdoby, zatím v novodobé historii? 
Já si myslím, že je zásah dlouhý prostě proto, že ta vláda činí kroky, které jsou kroky relativně velmi razantní, je to vláda bez důvěry, a ty kroky by dělat neměla. Můžeme si říkat, ano, příklad Belgie, kde vláda nebyla víc než rok, jestli se nemýlím… 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Nizozemsko. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Ano, ale tam k této věci nedocházelo… 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Německo. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Tam bylo skutečně definováno, limitně definováno to, co ta vláda smí a nesmí dělat. Vláda bez důvěry se chová jako vláda s důvěrou, dělá všecky kroky, které chce, vyměňuje všechny lidi, které chce vyměnit. A to prostě může zanechat stopy do toho dalšího vývoje. A čím déle to bude trvat, tím více těch stop bude. A to si myslím, že v těch našich podmínkách té malé země s relativně nevyzrálou politickou kulturou, a to říkám i s tím, že to říkám vlastně proti sobě, protože dnes také představuju politika v této zemi, ale pořád ještě nemáme v sobě zakotveno to, co má v sobě ten anglický politický systém, anglický poslanec, kde to, co je pravda, a etická pravda, je zásadnější, než jakékoliv psané zákony. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Ještě bych řekl, že tam v těch jednáních byl stanoven termín do léta… 

Do začátku prázdnin, ano. 
Přesně tak. Takže tam si myslím, že prostě takto to bylo stanoveno… 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Do dubna, ale nechci se přít, nevím to určitě. 

Já myslím, že do začátku prázdnin pan prezident to nějakým způsobem definoval. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Takže já předpokládám, jak známa pana premiéra, že skutečně bude chtít to vyřešit do začátku prázdnin. A pak uvidíme. 

Kam by se podle vás mělo hnutí ANO teď ubírat, vy jste to zmínil, Andrej Babiš bude v úterý jednat s poslaneckým klubem. Komunisté se už nabídli, že budou s ANO dále jednat. Otázkou ale zůstává, kdo by byl ten třetí, místo sociální demokracie, kdo by to podle vás měl být, kam by, kam by mělo ANO teď směřovat? 
To je velmi složité. 

Měla by se znovu obnovit jednání se sociální demokracií, například Jiří Zimola včera řekl: „Každý má právo se mýlit, pokud to pochopí i Andrej Babiš, myslím, že ty dveře se dají znovu otevřít.“
Tak nevím, jak myslel to se mýlit, v jakém kontextu. 

Například v tom, že jim nechcete dát to vnitro.
Nevím, jestli to bylo mýlení se, ale ne, tak já si myslím, že ze strany hnutí ANO skutečně je ochota jednat se sociální demokracií, když jejich sjezd ty dveře zatím zavřel. 

Jaké stanovisko budete vy zastávat na klubu, budete znovu chtít, aby ANO obnovilo jednání s ČSSD? 
Tak aktuálně je to varianta, která je asi nejvíce na stole, nejvíce se na ní odpracovalo, i ze strany právě těch programových otázek. Takže určitě i o tom se povede diskuse. 

Nabídla se i SPD, nabídlo se i hnutí SPD. Stále jsou prý připraveni jednat konstruktivně. Tomio Okamura včera i na Facebooku okomentoval odchod nebo rozhodnutí Roberta Pelikána. Jaký je váš postoj spolupráce hnutí ANO s SPD? 
Můj osobní postoj je spíš rezervovaný, samozřejmě s SPD můžeme na nějakých konkrétních věcech mít dohodu, ale o nějaké systematické podpoře té vlády tam já bych byl osobně spíše rezervovaný. 

Takže byste nepodporoval to, že by s nimi šlo ANO do vlády nebo jen v té podpoře. 
Já osobně nikoliv. 

Je ještě podle vás nějaká šance, pane poslanče, že by se ODS mohla nějakým způsobem podílet na vládě s hnutím ANO? 
Já jsem v uplynulém týdnu v interview řekl, že jsem přesvědčen, že to jednání dopadne, že se ANO s ČSSD dohodnou, a stále si ještě myslím, že jsem se nemýlil. 

Takže si myslíte, že se ještě dohodnou. 
Že to bude pokračovat ještě. 

Takže nemyslíte si, že by tam byl nějaký prostor pro ODS? 
Určitě ne. 

Je v ODS nějaký silnější tlak na to, že by ODS měla spolupracovat s hnutím ANO na vládní úrovni? 
ODS je strana jako každá jiná, to znamená, jsou v ní rozdílné názory, ale názor na to, že bychom měli jít do koalice s ANO, je výrazně, výrazně menšinový, až nevýznamný. 

Na druhou stranu jde hodně slyšet. Václav Klaus například řekl, že by neměl problém s ANO vyjednávat, že by Andreji Babišovi nasázel podmínky? 
Václav Klaus je Václav Klaus. Já si myslím, že to, co je možné říkat jako podmínka, je to, co jsem říkal. Dosáhnout v té vládě nějaké podoby parity na té vládní úrovni, protože jen tak to má smysl. Andrej Babiš chce řídit stát jako firmu. Firmu řídí generální manažer nebo generální ředitel nebo předseda představenstva a řídí ji vlastně rukou pevnou a diktátorskou. On není koaliční partner. Já si nedovedu představit, že ve variantě pět ministerstev, ať jakýchkoliv, na té vládě může něco tomu koaličnímu partnerovi projít, co Andrej Babiš nechce. A v tom případě to není koalice. A v tom případě to dopadne tak, jako dopadla sociální demokracie, která po vládě s ANO a s KDU-ČSL relativně, relativně úspěšné vládě, když si vezmeme nějaký principiální vývoj v té zemi, tak na tom vydělalo jenom ANO a všichni ostatní prodělali. Všichni ostatní propadli ve volbách prostě proto, že všecky ty úspěchy byly přičteny ANO. A to je věc, která je pro mě zásadní. Pro mě všecky ty ostatní věci jsou sice vážné o tom, jaká je to osobnost a tak dále, to nejvážnější, co je, je to, že my bychom museli hledat koaličního partnera. To je princip té pluralitní demokracie v naší zemi. A toto není o pluralitní demokracii, to je o tom, že máme monarchu a ten si přibere dva bezvýznamné rádce, já, když, když jsem velmi rozčílen, tak říkám, tak si přivede šaška, který bude zvonit tou rolničkou a obveselovat národ tím, že říká něco, čemu se všichni smějí a nikdo to neposlouchá. 

Vy, pane ministře, kývete hlavou, nebudou ty ostatní strany tak trochu za šašky. 
Já s tím nemůže vůbec souhlasit, protože přece ta realita je taková, že skutečně hnutí ANO nemá většinu v parlamentu, má 78 poslanců, to znamená, pokud by ten koaliční partner byl nějakým způsobem nespokojen, tak může klidně vyvolat hlasování o nedůvěře té vládě. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Pane ministře, zkušenosti z vlády máte už nějaké, ale pořád nevíte ten zásadní princip sněmovny. V okamžiku, kdy bude ANO chtít prosadit něco, s čím by ODS nesouhlasila, prosadí to s komunisty a s Okamurovci. A na ty věci, na kterých se dohodne, no, tak bude ta ODS zdvihat ruku a… 

Není to tak, že tahle ta hlasovací mašinérie, kterou jste tam teďka vlastně založili, ta velmi dobře funguje a odrazuje ty koaliční partnery?

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Já myslím, že ta hlasovací mašinérie tam byla pouze nějaká dohoda na tom, aby se postavila sněmovna, aby vůbec mohla začít fungovat. A o tom se primárně hlasovalo. A já mám z toho, při vší úctě, trošku pocit, že ODS spíš má obavu, aby, že nebude dostatečně výrazná, ale to je podle mě o suverenitě těch ministrů. Takže já si myslím, že ta varianta, která vlastně byla od začátku na stole, to znamená ta dvojkoalice, což by bylo po dlouhé době poprvé, kdyby byly třeba dvě strany, což samozřejmě vždycky se plodí méně problémů, než když je těch stran v té koalici více, tak byla na stole a je škoda, že ODS ani nebyla ochotna úplně o tom vážně jednat. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Fungovat taková věc může jediným způsobem, že se ty dvě strany dohodnou na 5, 6, 8 věcech, které jsou pro obě zásadní a zavážou se, že ty věci za to volební období prosadí. Tomu bych rozuměl. Ale já naprosto bezpečně vím, že bychom prosadili těch 8 věcí a těch zbývajících 15, který by chtělo hnutí ANO, by prosadilo s jinými partnery, prostě tak by to bylo, naprosto jistě. 

Velmi hypotetická otázka, pokud by se rýsovala spolupráce ANO, SPD, podpora komunistů, byla by ODS ochotna nějak přehodnotit tento svůj postoj, pane poslanče?
To by znamenalo, že by to ten názor, který já tady říkám, jenom potvrdilo z toho, co by bylo černé nebo švarcystém politický, tak by se stalo systémem veřejným. To na věci nic nemění. 

Dobře. Pánové, děkuji vám k tomuto tématu. Pojďme na další. 16. ledna 2018 nedostala vláda důvěru. Menšinový kabinet tedy vládne bezmála čtvrt roku bez ní v demisi. Opozice mimo jiné i proto velmi tvrdě kritizuje každý razantní krok vlády, stejně jako někteří ústavní právníci. Kritiky jste se tak dočkal i vy, pane ministře, když jste odvolal 2 ředitele velkých nemocnic a do 5 nemocnic posíláte velké kontroly. Byly to důvody tak závažné, že to musel činit ministr v demisi, respektive vláda v demisi a s odstupem času, bylo to správné rozhodnutí? 
Já jsem bytostně přesvědčen o tom, že to správné rozhodnutí bylo a tak bych možná trošku navázal na to, co jsme říkali třeba o panu ministru Pelikánovi, že skutečně udělal nějaký krok, protože je přesvědčen o tom, že je správný, tak já ty kroky, které jsem udělal, tak jsem učinil také bytostně kvůli tomu, že jsem přesvědčen o tom, že jsou správné. A na základě informací, které mám, které ani nemohu bohužel všechny zveřejnit, protože podléhá jistému stupni utajení, takže já myslím, že ty věci, nebo které tam byly v těch nemocnicích, a ono se to časem i ukáže, protože tam probíhají nějaká šetření a tak dále. Takže byly závažné. A já si na nich trvám, že ty kroky byly opodstatněné a přesto, že jsem ministr v demisi, ale na druhou stranu jsem odpovědný za ty nemocnice. Obávám se, že pokud bych třeba ty kroky neudělal, tak zase by to někdo mohl použít vůči mně, vy ty nemocnice řídíte, jste ministr, máte tu odpovědnost a nečiníte, i když máte informace o tom, že je máte činit. Takže to nejsou věci, které se týkají, a opakovaně to říkám, nastavování systému, nějaká změna zdravotnictví jako celku, tam chápu, že ta kritika by byla oprávněná. Ale pokud má ministr exekutivní pravomoc řídit své nemocnice, tak ji musí vykonávat bez ohledu na to, jestli má důvěru nebo ne. 

Pane poslanče, vy rozumíte těm důvodům pana ministra, nebo patříte k těm kritikům, kteří říkají, že takové razantní rychlé drastické kroky by ministr v demisi v činit neměl? 
Já rozumím tomu, že ministr musí mít jistotu nebo spoléhat se na to, že ředitelé jim přímo řízených nemocnic jsou kvalitní, dělají to dobře, tomu rozumím. Nerozumím ale tomu, že to odvolání těch ministrů se udělá, aniž bychom k tomu měli podklady. Já nechci probírat všechny ty seznamy těch jmen, kde dochází k nějakým změnám, ale řeknu jenom příklad toho Němečka. Jako ministr byl ve velkém rozporu s Andrejem Babišem, tečka. A jako, když se vrátil na místo ředitele nemocnice, byl odvolán, přestože ta nemocnice je ekonomicky v prospěchu, problémy, které má za tu řadu let, co tam řediteloval, byly řešeny a v tuto chvíli byl odvolán, já skutečně nevím, pan ministr říká, že některé ty informace jsou tajné, že je nemůže zveřejnit, ale my je nikdo neznáme a velmi bychom uvítali, kdyby byl odvolán na základě nějakého auditu, který bych mu tam hned poslal jako ministr v demisi. Vyšetřit to celé a bude závěr a z toho závěru já vyjdu. Když to udělám, aniž bych tyto podklady měl, zase to vyvolává otázky, já neříkám, že oprávněné, já jenom říkám, že je to vyvolává prostě proto, že my jako zdravotnická veřejnost ty důvody neznáme, a bylo to tak krok – nastupuji – odvolám. Myslím si, že skutečně to, co se chystá v těch ostatních nemocnicích, že tam proběhnou audity, to je naprosto v pořádku, udělejte audit všude, udělejte ho znova Na Homolce, kde byl udělán na konci minulého roku. Prosím, jsou pro to nějaké důvody. A budou nějaké podklady. Ale takhle z volné ruky říct je to špatně… 

Vyvolává to ve vás pochybnosti. 
Vyvolává to takové pocity. 

Pane ministře, sám Svatopluk Němeček, odvolaný ředitel Fakultní nemocnice v Ostravě, mluví o politické mstě. Když pan poslanec říká, že byli ve sporu, tak tam byly ty vztahy až nenávistné, dokonce na něj pan premiér, tehdy ministr financí, podal trestní oznámení. Připouštíte, že to může vypadat jako politický důvod bez toho, aniž byste veřejnosti sdělil ty vaše důvody? 
Tak to trestní oznámení bylo podáno ve vztahu k nákupu kybernetického nože, který byl nejdražší na světě. A už tam bylo podáno trestní oznámení ještě dříve, mimo pana premiéra, takže to bych úplně s tím nespojoval, tam skutečně, pokud vím, tak policie to stále šetří a obvinila dokonce nějaké lidi v tom.

Já jsem tím jenom lustrovala, že ty jejich vztahy byly velmi nedobré, že kvůli tomu zasedala i koaliční rada tehdejší vlády. 
Ano, ano, byly, tak pan Němeček asi má nějakou pověst, já to tady nechci rozebírat. 

Já se vás ptám na to, jestli připouštíte, že to může vypadat jako politický důvod a připouštíte ty pochybnosti, o kterých tady mluví pan poslanec. 
Nepřipouštím, v žádném případě nepřipouštím. Otázka politické msty, já osobně nevím, za co bych se mstil. Pan Němeček už není nějakou chvíli ministrem zdravotnictví, pak přišel pan Ludvík, takže to není žádná vendeta, že bych přišel po něm na ministerstvo zdravotnictví a hned jsem ho chtěl odvolat. Ty informace, které jsem měl a mám z té nemocnice, tak jsou dlouhodobé a vím bezpečně, že je měl i můj předchůdce, pan Ludvík, a nechtěl ty věci řešit samozřejmě, protože jsou tam nějaké jaksi problémy z hlediska stranické příslušnosti, ale prostě ty problémy tam jsou v té nemocnici. A už jenom to, že pan Němeček působil kromě pozice ředitele v jiné nemocnici v představenstvu, co já pokládám za naprosto nepřípustné, žádný ředitel jakékoliv přímo řízené nemocnice nemá takovýto melouch, že by ještě někde si odskakoval od nemocnice, která má miliardový obrat, že už asi ho to tam nějak nebavilo, tak šel dělat do jiné nemocnice, do představenstva. A další věc, otázka vyvádění určitých výkonů z té nemocnice do soukromé laboratoře, ve které působili stejní lékaři jako byli v nemocnici, o čem samozřejmě pan ředitel pravděpodobně musel vědět. Ono je těch věcí celá řada, takže já jsem bytostně přesvědčen o tom, že to mělo své opodstatnění, že v tom není žádná politika, a i to, teď je vypsáno výběrové řízení, jak tedy na Bulovku, tak na Ostravu, je maximálně transparentní, otevřené všem, nejsou tam žádné politické klíče. A zkrátka si myslím, že to tak je správně a i ze strany řady zaměstnanců nemocnice to bylo kvitováno. 

Kdy budete mít výsledky těch 5 auditů a ta navazující otázka, jestli se ještě pod někým kýve židle? 
Tak ty audity probíhají standardně. Já si myslím, že by měly probíhat vždy bez ohledu, kdo je na tom ministerstvu. Je třeba si uvědomit, že ministr řídí zhruba 15 velkých nemocnic, skrze které proteče ročně 70 miliard korun, což je obrovské množství prostředků, je to zhruba polovina všech prostředků, které jdou do lůžkové péče. A myslím, že je na místě, že ministr se zajímal o to, co se v těch nemocnicích děje, takže ty kontroly budou probíhat a výsledky budou postupně zveřejňovány. 

Vy víte, kdy budete mít ty výsledky? 
Tak ty kontroly jsou naplánovány na celý rok, takže postupně, jak budou ukončovány, tak samozřejmě ty výsledky budeme prezentovat. My teď děláme kontrolu na Státním ústavu pro kontrolu léčiv, to je taky přímo řízená organizace, kde rezignoval bývalý ředitel, tam ta kontrola bude ukončena, už jsme zahájili kontrolu Na Bulovce, Na Homolce… Takže to bude postupně probíhat. 

Vy jste dal řediteli Nemocnice Na Homolce, panu Olivovi ultimátum, že do konce března se musí ukončit ty nákupy přes dceřinou společnost. To se stalo. Tam byly splněny ty podmínky a zůstane ředitelem? 
Pravděpodobně se to stalo, ale chceme to právě ověřit prostřednictvím té kontroly. 

Konec března už byl, tak vy zatím nevíte, jestli to ultimátum, které jste dal, bylo naplněno? 
Tak podle, podle jeho slov ano, ale my proto to musíme zkontrolovat, takže tam, tam bude provedena ještě kontrola ministerstva zdravotnictví, ale zatím, zatím podle všeho ano. 

Je to začátek, pane poslanče, noci dlouhých nožů, jak řekl Svatopluk Němeček v reakci na to, že pan ministr, respektive ministerstvo posílá kontroly do těchto nemocnic? 
Já znovu říkám, naprosto souhlasím s tím, že je v těch nemocnicích prováděna, i když je to nezvyklé, každá přímo řízená organizace prochází kontrolou NKÚ jednou za 5, za 6 let, čili tam nikdy žádná dlouhá doba, kdy by ta nemocnice dokázala hospodařit, aniž by prošla kontrolou NKÚ. NKÚ je zařízení, které skutečně umí tu kontrolu dělat, to bezesporu asi na to mají personální vybavenost a mají na to zkušenosti, čili to je jeden fakt, který je na stole, ale, prosím, nezpochybňuji to, že je možné kdykoliv do toho vstoupit s nějakou jinou kontrolou. Já zpochybňuji jenom to, když se rozhodne bez ní, čili já nemám žádný pocit noci dlouhých nožů z toho, že se v těch ostatních nemocnicích dělají kontroly. To je v pořádku, tak to být má a musí, zvlášť když má ministr nějaké pochybnosti nebo nějaké informace, které mu k tomu dávají podklady. Noc dlouhých nožů je, kdyby se všichni ředitelé odvolali. A je možné, že to může pan bývalý ředitel a bývalý ministr Němeček takto vnímat. Ale to, že jsou někde dělané kontroly, to je z toho mého pohledu v pořádku. 

Dobře. Pane ministře?
A je třeba říci ale, že my také vycházíme z nálezu NKÚ. A NKÚ opakovaně ve svých nálezech poukazuje na problematické hospodaření v nemocnicích přímo řízených ministerstvem, nedodržování zákona o zadávání veřejných zakázek, nákupy a podobně. No, ale teď v zásadě se to opakuje ve všech nálezech, takže to, že v těch nemocnicích není něco v pořádku, prostě to říká i NKÚ. NKÚ ve svých názvech v zásadě nikdy neřekne, že vše je v pořádku. Skutečně říká, že se nedodržuje zákon, otázka samozřejmě různých zpětných bonusů a tak dále, to tady můžeme probírat. Takže myslím si, že spíše je to o tom, že ministerstvo by mělo být aktivnější a i ty nálezy NKÚ brát vážně. A já mám silnou pochybnost o tom, že ministerstvo v uplynulých letech bralo ty nálezy vážně, a to z jediného prostého důvodu, protože ministři byli často bývalými řediteli fakultních nemocnic, kteří se pak do těch pozic vrátili, a to si myslím, že úplně není zdravé z mého pohledu, protože tam samozřejmě zájem těch ministrů, pokud jsou bývalými řediteli fakultních nemocnic, něco řešit, něco systémově změnit, je bohužel si myslím minimální. 

Pane ministře, kolik chybí v českých nemocnicích v tuto chvíli lékařů. Máte nějakou představu nebo číslo? 
Tak ty naše informace jsou takové, že počet úvazků lékařů se zvyšuje, vycházíme z toho, co říká i Česká lékařská komora, že celkově ta tabulková místa tak, aby splnily nemocnice, chybí asi 1000 lékařů. 

A platí, že stále chybí asi 2000 sester v té akutní lůžkové péči?
2000, 3000, ona ta čísla úplně nemáme exaktně. Pravdou je tedy, co mám informace od ředitelů, že se zdá, že se trošku ten úbytek zastavil v čase, ale to samozřejmě není nějaká věc, která by nás uspokojila. 

V lednu 2018 jste řekl, bráním se primitivní diskusi postavené na tom, že když navýšíme platy o dalších 10 %, vyřešíme tím personální problém. Jak to tedy vyřešit? 
Tak já myslím, že to nemůže probíhat právě jenom na té fázi nebo na té úrovni navýšíme peníze a vše bude v pořádku, tam jsou věci, které jsou strukturální. My jsme si udělali nějaký přehled, analýzu vlastně nějakého personálního vývoje do budoucna, protože my víme, že česká populace lékařská tedy stárne a nebude do budoucna mít kdo jí nahradit se současným počtem absolventů, takže proto vlastně jeden z prvních kroků byl, že společně s ministrem školství připravujeme a budeme mít brzy finalizovaný materiál, kdy chceme posílit lékařské fakulty, aby do budoucna produkovaly více absolventů, než v současné době, aby byly lépe financovány, aby i tam byli učitelé, kteří budou učit na těch lékařských fakultách budoucí lékaře, to je věc, která je systémová, která nevyřeší ten problém ze dne na den, ale musí se udělat, protože my víme, že v současném počtu absolventů, který v zásadě je stále stejný, zhruba 800 absolventů jde ročně do praxe, tak to nebude stačit na tu přirozenou reprodukci tak, jak budou lékaři odcházet, takže to je ta věc, ale samozřejmě platy se musí zvyšovat, rovněž musíme se také samozřejmě bavit o nějakém zefektivnění péče, ale to už je věc také i těch jednotlivých nemocnic a zdravotních pojišťoven. 

Pane poslanče, souhlasíte s těmi opatřeními, které ministr navrhuje, o kterých mluví? 
Tak v těch opatřeních určitě je nějaké rácio, ale má to pořád tu stejnou chybu. To chytání tý kočky za ocas. Nic z toho není principiální řešení. Když zvýšíme počty studentů lékařských fakult, znamená to v zásadě velkou investici, protože ty fakulty na to nemají prostory, nemají na to vybavení, nejjednodušší se to říká na zubařích, jestli budu chtít vyprodukovat o 100 zubařů víc, musím mít o 50 vyšetřovacích stomatologických křesel víc, abych je měl na čem učit. Než je to vyučím, trvá to 6 let. Než mají kvalifikaci, trvá to další 3 až 4. Čili, ten plán je za 20 let výsledek, s tím, když se teďka budou projednávat peníze, budou se projednávat nákupy… 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Za 10, za 10 máme… 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Za 10, to je tedy, to je, ano, to je optimismus, to by moje žena řekla, to jsi zase slíbil to, co je nereálné a nejkratší. To je jedna věc. Ta druhá věc, která je zásadní, my musíme vycházet z toho, jaký bude vůbec vývoj zdravotnictví dále, jestli bude potřebovat tolik lékařů, protože když si promítneme to, co se objevuje ve světě, že celá řada nelékařských profesí, třeba těch sesterských, kde jsme teďka zase řešili, jejich vzdělávání, které vlastně se posouvají nahoru, přebírají řadu těch činností, ať už administrativních nebo i odborných a pracují vlastně na postu, na práci, kterou dneska dělá lékař, a to poběží, tak to je v celém světě, bude to i u nás. Musíme také vycházet z toho, že stárnutí lékařů je hezká věc, ale daleko závažnější je stárnutí populace, že zhruba v tom roce 30, 32 budeme mít 70 % lidí ve věku nad důchodovým věkem. A to změní celou tu náročnost té skladby. A úplně poslední věc, pokud budeme stále řešit zdravotnictví jenom mechanisticky, je málo doktorů, přidáme doktorům, přidáme jim tak, že všem přidáme 10 %. To jsou všecko destimulující prostředky. My musíme vycházet z toho, že to zdravotnictví musí mít nějakou kvalitu. A že v tom zdravotnictví neplatí jenom cena, ale také benefit jako v každém jiném lidském snažení. A když my nebudeme sledovat to, jaké výsledky mají ty nemocnice, jaké výsledky mají ta ambulantní pracoviště, nikdy se nedostaneme k tomu, abychom to zdravotnictví zracionalizovali a zekonomičtěli. Já prostě tvrdím, že má-li být výborná nemocnice, musí být výborně vybavena a musí mít výborné lékaře. Nechme stranou výborné vybavení. Otázka výběrových řízení a tak dále, vezmeme si ty lékaře, výborní lékaři musí být výborně zaplaceni, jinak než ti ostatní prostě proto, jinak to dělat nebudou, budou dělat něco jiného, kde si vydělají výborné peníze. Mají na to vzdělání, mají na to inteligenci. Čili, pokud toto nebude v principu toho zdravotnictví, tak to nebude fungovat. A poslední princip, který tam musí být, aby to fungovalo, musí být nějaká jiná forma zdravotního pojištění. Všeobecné solidární pojištění bismarckovského typu, to vymyslel Bismarck, abychom věděli, s jak starým prostředkem fungujeme, prostě nemůže fungovat. Ve skupině, kdy ti lidé stárnou a přesouvají se do toho důchodového věku, kde to vlastně neplatí, kde ta skupina těch solidárních se stále zmenšuje. A my musíme, zvlášť v době ekonomické úspěšnosti udělat to, že umožníme, aby se tam dostaly další prostředky, aby lidé, kteří na to mají, si připlatili na zdravotní pojištění nebo se pojistili jiným vyšším způsobem. A vždycky na to je námitka a ti chudí budou na tom špatně, nikoliv. Ti bohatí, co tam dají peníze, tam musí zaplatit, ty peníze tam budou a oni je nevyčerpají, ten princip pojištění tam zůstává, je to stejné jako pojištění aut. Uplatní se to i u těch chudých, ty peníze. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Já bych k tomu dodal, co říkal pan docent, já v zásadě s tím, co řekl, většinou souhlasím, ale to právě bylo i to, co jsem řekl já, že navýšit všem plošně 10 %, nevyřeší ten problém, my musíme skutečně řešit, za prvé je to nemocnice od nemocnice, je ten problém různý, takže co my teďka vlastně chceme, tak za prvé, to, aby se nemocnice dohodly s pojišťovnami tak, aby to pokrylo vlastně ty jejich potřeby tak, jestli mají problém zásadně se sestrami, tak se musí navýšit primárně sestrám. A pak samozřejmě řešit i tu efektivitu, o které mluví pan poslanec, to znamená, řešit ty výstupy a kvalitu. Takže já jen říkám, že navýšit všem o 10 % plošně ten problém v zásadě spíše prohloubí a nevyřeší. 

Ta personální nouze už v některých místech, v některých nemocnicích zavřela celá oddělení, například v celém Šluknovském výběžku dnes není porodnice. Vy víte, co by bylo důvodem toho, že tam nikdo nechtěl pracovat, pane ministře, údajně nemocnice nabízela velmi vysoký plat primáři, to oddělení mluvilo asi o 200 tisících korunách. 
To je právě to, o čem mluvím, že ty peníze, to není to všemocné řešení. A mám ty informace stejné. Ta nemocnice, samozřejmě my na ní nemáme žádný vliv, jako ministerstvo zdravotnictví, protože to není nemocnice pod ministerstvem, takže já ty informace mám spíše také zprostředkovaně, ale pokud vím, tak skutečně ta nemocnice nabízela velmi vysoké peníze a přesto nemohla nikoho najít. Takže to jenom je ten kontext právě. Ono tyto věci jsou velmi složité a nemyslím si, že jsou jenom v oblasti zdravotnictví, ono to souvisí obecně s nějakým vylidňováním venkova, je to možná i sociologická otázka. Takže mladí lidé zkrátka nechtějí do těchto odlehlých oblastech jít. 

Máte zprávy o tom, že by podobný problém mohl nastat i v jiných nemocnicích, v jiných částech, jak říkáte, odlehlých částech České republiky? 
Určitě, někde ty problémy jsou skutečně. A my se snažíme, teď já jsem vytvořil takovou platformu, kde budou jak zástupci krajů, tak zdravotních pojišťoven, tak ministerstva zdravotnictví, abychom vyřešili skutečně ty problémy toho regionálního zdravotnictví, protože ministerstvo má pod sebou ty velké nemocnice, které mají trošku jiné problémy, ale ty regiony mají své problémy. A proto musíme do toho zapojit právě i kraje, i obce, které musí vytvořit i samozřejmě určitou poptávku a nabídku samozřejmě nějakých benefitů, to nemůže všechno řešit ministerstvo pouze z toho svého pohledu, tam se musí zapojit kraje a samozřejmě i zdravotní pojišťovny, které musí bonifikovat ty poskytovatele, kteří jsou například v těch odlehlých oblastech, aby to bylo zkrátka atraktivnější. A to není jenom věc nemocnic. To je věc praktických lékařů, stomatologů a podobně. 

Vy můžete jako ministerstvo nějak začít řešit situaci ve Šluknovským výběžku, kde chybí porodnice, ženy si stěžují, že musí jezdit až do 50 kilometrů často vzdálených nemocnic, což při těch podmínkách geografických, co tam jsou, není mnohdy jednoduché, zejména v zimě, můžete vy najít tam nějaké řešení? 
My jako ministerstvo zdravotnictví kontrolujeme, jestli je péče dostupná časově a místně. Za to jsou zodpovědné zdravotní pojišťovny a s těmi to musíme řešit. Ty musí tu péči nasmlouvat, my nemáme oprávnění nebo kompetence, abychom tam otevřeli například porodnici a podobně. To nejde. Ale musíme skutečně ve spolupráci s těmi municipalitami, s těmi kraji, s pojišťovnami a ministerstva, to je právě to, co jsme teďka vytvořili vlastně poprvé, že se baví všechny tyto 3 subjekty, protože tam je třeba, aby se zapojili všichni, to nemůže všechno vyřešit ministerstvo. A my chceme prostě, aby pojišťovny samozřejmě v tomto směru zvýhodnily ty poskytovatele, kteří jsou třeba v odlehlých oblastech a zjevně ta péče, pokud je tam potřeba a je využívána, tak tam musí být zachována. 

Pane poslanče, je podle vás z vašich zkušeností, které máte z nemocnice, standardní, že ani velké peníze, které často nemocnice nabízí, nehrají roli a nikdo ve finále nechce přijít pracovat? 
Ano, určitě taková situace existuje, když jste se ptala, kde ještě mohou nastat ty problémy, je to Karlovarský kraj, je to Plzeňský kraj. Královéhradecký kraj, překvapivě Turnov nemá dostatek lékařů na interně, nemocnice v Náchodě má personální problémy. A když budeme hovořit o nedostatku zubařů, no, tak to už můžeme pojmenovat skoro celou republiku, ty prostě nejsou nikde. On ten problém není tak úplně jednoduchý. Já se omlouvám za to, že mám konflikt zájmů, protože já jsem gynekolog porodník, čili, když budu hovořit o těch porodech, tak hovořím o věci, kterou znám, tam ten problém kromě toho, že tam nejsou lékaři, tak je v tom, že ty nemocnice nemají dost těch porodů. Porodnictví je zvláštní činnost, kterou musíte umět manuálně a musíte jí umět i odborně. Abyste to dělal dobře, abychom dokázali udržet tu úroveň toho porodnictví, tu novorozeneckou úmrtnost na těch nejnižších, druhých nejnižších hodnotách na světě, kterou máme, tak ti lidé musí mít nějakou erudici v tom, že odvedou počet porodů, my dneska víme, že když ta porodnice má míň než 500 porodů, tak už to vlastně není schopna dělat dobře. Ona z těch 500 porodů udělá 50 císařských řezů, to je jako kdyby neoperovali, my to známe i z jiných oborů medicínské činnosti, my v onkologické operativě, kterou dělám, víme, že úspěchy nebo výsledky těch operací jsou závislé na počtu případů, které ten lékař dělá. A dneska vyžadujeme na těch onkologických centrech, aby operovali těch případů alespoň 100, když dělají míň, tak mají výrazně horší výsledky. A já se ptám, je možné, aby ministerstvo nebo nějakou cestou jsme zařizovali to, že otevřeme zase ty miniporodničky, které tady byly, které budou odvádět 30-40 a bude to všecko závislé na tom, jestli včas poznají a pošlou to někam jinam. To je velmi, medicínsky velmi složitá věc. A jenom ukázka toho, že řídit zdravotnictví není tak snadné. Pacienti vždycky vyžadují tu nejlepší péči, ale chtějí jí co nejblíž. A ty dva faktory mnohdy stojí proti sobě. A já jako lékař zodpovídající za to novorozeně a za tu matku, musím trvat na tom, že to zařízení na to musí mít kvalitu. A jsme u toho, co jsme říkali, čili zařídit ve Šluknovském výběžku porodnici, to by určitě šlo, takové peníze a takové vybavení, když budete chtít vyřešit jednu věc, určitě uděláte, ale nedosáhnete toho, aby tam byl počet těch matek, který bude garantovat, nebo jak to nazvat, to, že ta péče bude kvalitní. 

Pánové, já vám děkuji za vaše názory, za to, že jste byli hosty dnešní Partie. Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví v demisi za hnutí ANO. Děkuji vám. 

Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví v demisi /nestr. za ANO/ 
——————– 
Děkuji za pozvání. 

Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví /ODS/ 
——————– 
Děkuji moc. Díky. 

Já také děkuji. A vám, milí diváci, přejeme hezkou neděli.


Jste spokojeni s obsahem této stránky?